Tranbärsknäcke al´a Petra!


Fick för mig att göra tranbärsknäcke är i bakartagen,)

Mitt recept är:
För att få ca 7 runda kakor...

25 g jäst
5 dl lättmjölk 37°
1/2 tsk salt
1 dl torkade tranbär
1 dl mixade pumpakärnor och solrosfrön som hackas.
2dl fullkorns dinkelmjöl
4 dl vetemjöl

Blanda den fingervarma mjölken med jästen och tillsätt allt till en kladdig deg som du sedan låter vila i 30 min under gladpack.

Dela degen i lämpliga bitar och kavla ut på mjölat bakbord, jag använder dinkelmjöl.
Jag tillsätter lite extra mjöl till degen, väljer då dinkelmjölet så att degen blir hanterbar och går att forma och göra kakor av.

Gör ett hål i mitten med tex. ett snappsglas.

Grädda kakorna allt från 8-15 minuter i 225° beroende vilken ugn det är. Min är trög så mina går lite mer åt 15 min.

När du gräddat alla bröd sänk värmen till 100° och låt alla kakorna gå in på plåt tillsammans och torka ordentligt.

Förvar i en fin plåtburk och njut av ditt goda tranbärsknäcke till kaffe och te,)
Lycka till! 




Populära inlägg