Hönökaka alá Petra!


Här bakas det Hönökaka, Recept: 

Ugnen på 275° grädda 5 min för varje kaka.

50 g jäst

100 g margarin eller smör som du smälter.

5 dl ljummet vatten

1 dl vit sirap som jag valde eller om du vill så funkar 1 dl socker.

1 tsk salt

4 dl fullkorns dikelmjöl // Om du vill kan du byta ut dinkelmjölet och kuskakli mot enbart grahamsmjöl då är du så nära en original Hönökaka som du kan.//

1 dl kuskakli
ca 8 dl-1 liter vetemjöl beroende på vilken sort du använder.

Om du vill så kan du ha i finstött kardemumma 1/2 msk för smakens skull, en äkta Hönökaka innehåller kardemumma.


Blanda allt och låt jäsa under bakduk 1 timme.

Dela degen på mellan åtta och tio bitar kavla till ca 1 cm tjocklek.
Jag kavlade vanligt och sedan med naggad kavel för att få lite mönster.
Låt dina Hönökakor vila 30 min tänk på att inte lägga dem ovanpå varandra utan bakduk eller bakpapper emellan. Då fastnar de inte i varandra när de jäser.

De gräddas i mitten av ugnen på 275° 5 minuter. Det går snabbt...

Så snabbt att du helt plötsligt sitter där med ditt nygräddade bröd och en koppkaffe i finaste muggen,)

Jag fick ut tio stycken Hönökakor...jag delar dem på mitten för att lättare kunna få ner dem i en påse och frysa in.

Populära inlägg