Skäggmes för 6 gången i Medelpad!

Honan var den första vi såg av paret när vi kom till Vassen på Alnö. Det dröjde inte alls länge förens hon visade sig. Väldigt skygg bland vass-stråna. Men jag lyckades få bildbevis och det är jag tacksam för. Tänk att få denna upplevelsen rätt tidigt i vår "fågelskådar karriär" vi har ju knappt hållit på i tre år och redan sett så många udda och fina arter. Varje gång larmet går och det finns möjlighet att inom räckhåll skynda dit för att åtminstonde få se fågeln och ett plus om jag får en bild på den så gör vi ett försök.
Min sambo är den som har larmet på sitt telefonnummer det kostar en hel del och vi har inte råd att ha två, dessutom så äger ju inte jag en egen bil och är oftast strandsatt när sambon har bilden till jobbet. Men idag fanns hoppet om att paret skäggmes skulle finnas kvar vid vassen när sambon hämtat upp mig efter sin arbetsdag. Å så var det....vi fick se dem;) 

Hanen är den tjusiga av dem som det oftast är i fågelvärden, honan ruvar och ska smälta in och hanen jagar mat och ska vara fin vid uppvaktning. Hanen var ivrigt framme långa stunder men så otroligt svårfångad på bild. Dvs att få skärpan att sitta i taskigt ljus. Regnet kom då vi var där och en klass 1 varning hade precis gått ut att regnet ska ösa ner i natt. Vilket i och för sig kan vara bra för då trycks det ner mer fåglar som måste vila och kanske, kanske om vi har tur vill detta paret stanna och förda upp sina ungar i vassen på Alnö av alla ställen. Vi kan ju alltid hoppas och tro det. Får det bara hålla i sig med värme så kan det gå vägen. Bobygge såg det ut att vara tal om från hanens sida som plockade grässtrån och dök ner i botten på vasshögarna.

Nu gäller det att folk inte åker dit och spelar deras läten och stressar fåglarna för då blir det oroligt och då flyr de någon annanstans.



Otroligt synd att denna blev som en oljemålning....












Och så ett avslut på min bildserie med honan som dök upp igen när vi var på väg hem.









Populära inlägg