Det fläktar lite och jag bakar äggakaka..





Prickiga gardiner fladdrar i den svaga vinden.
Regnet är på intåg och det mullrar lågt i horisonten.
Det är klibbigt och kladdigt på kroppen...
Värmen som legat stilla länge nu gör djur och natur slöa. Fiskarna dör i sjöarna av syrebrist, marsvina våra orkar inte bråka och katten ligger gömd i garderoben i hopp om att stänga värmen ute ur pälsen.
Vad gör då jag i värmen tro?! Förutom att flämta och klibba... jo jag slår igång ugnen på 175 grader och bakar en äggakaka med färska vinbär.


Vi har ju buskarna fulla i bär runt husknutarna här. Hade jag massa ungar skulle jag koka saft, marmelad, gele och baka i mängder... men nu är det inte så. 
En äggakaka tycker jag kan funka i alla fall:)

Receptet jag hade sist med frusta hallon och blåbär får fungera idag med.

Äggakaka med vinbär:
3 ägg
2,5 dl socker
200gram rumstempurerat smör
1/2 msk vaniljepulver
1tsk bakpulver
1 dll mjölk
4 dl vetenjöl

 Bär ca 1 dl-1,5 dl , ett lager smet, ett lager bär och så smet över bären.
Ugnen på 175 grader i allt från 35 till 50 minuter beroende på ugnen. Min tar 50 min.

Jag blandar röda och svarta vinbär för att få den extra spännande.

Jag kan inte lova att jag inte smakar en bit... det är ju såååå gott med äggakaka.
Och jag känner mig ju så löjligt huslig:) Fniss!

Populära inlägg