Sauerkraut on the German way!


Mitt recept på Sauerkraut:
För fyra personer
5 msk smör
2 msk olja
2 potatisar
1 gul lök
1 äpple
6 enbär
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad
ca 2 dl vatten
ca 3 dl vitt vin gärna ett i klass som tex. Kleine Zalze som är ett bra vin till detta.
En burk surkål
En förpackning tyska korvar gärna små med örter i.
250 gr rökt sidfläsk som skärs i bitar.
1 tsk rostad kummin, alltså kummin som får gå i stekpannan en stund.


Hacka ner lök, potatis och äpple i må bitar.
Även sidfläsket
Korven är bäst hel men trevligare om den får lite färg på sig.
Bryn sedan allt i en gryta med kryddor och vatten
tillsätt vitt vin och surkålen, rör om och låt detta puttra sakta i ca 30 min. Ha koll så att grytan håller sig fuktig. Grytan är klar att servera då potatisen har blivit mjuk. Servera gärna senap till;) Smaklig måltid!

Jag älskar denna rätten så i kväll ska jag njuta av vitt vin min sambo och en smarrig Sauerkraut som jag har gjort själv;) Trevlig helg på er!






Egen händigt plockade Enbär...
Surkål på burk,,jammi!
Potatis, lök och äpple
Tyska korvar från Lidel och rökt sidfläsk

Populära inlägg