Dendrocopos major

Det spelar ingen roll om jag har 300 bilder på Större hackspett redan innan jag fotde den idag. Det är mycket som inte spelar någon roll men jag blir glad av att göra det så varför skulle jag då inte trycka av på knappen och låta en bildserie löpa fram? Enkelt....bara gört!

Jag har följt två Större hackspettar i lilla Finsta skogen här hemma vid en längre tid. Jag vet exakt hur de flyger och vilka träd de väljer för sin kottar. Jag vet det för jag ser ett mönster som upprepar sig år efter år. Från mor och far till nya ungar. De gör som sina vuxna har lärt dem att göra. Men så länge de vuxna finns i livet så blir det revir tänk. Ungarna får hitta egna revir att ta hand om. Det är så spännande att ha lite koll på dem måste jag säga. Hör jag inte två när jag kommer upp i skogen så blir det ju att jag funderar lite...har det hänt något osv. Det som ändå förbryllar mig lite är att det just nu är två hannar som har sitt vardagsrum i lilla Finsta skogen. Jag vill gärna se några honor till våren;)







Populära inlägg