Gäller att ha respekt för det som slingrar på stigen!

foton:Petra Eriksson
Stolt fjällskivling en delikatess anser många. Mandelsmak.

För att inte förväxla den med flugsvamp ska stammen vara ihålig och ringen på stammen ska kunna dras upp och ner på en flugsvamp sitter ringen fast. De kan bli ca 30 cm höga och hatten blir jätte stor och bred. Jag ska återvända om några dagar och fota dem när de slagit ut till fullo. Men för bästa smak och kvalité bör de plockas när de inte slagit ut hatten.

Även en del mossarter påminner om små svampar.

En riktig Mulleskog!

Fingersvamp

Flugan missar nätet precis och så gjorde även jag.

Huggorm nummer ett idag. Väldigt aggressiv den fräste och la sig på rygg och gjorde sig redo för attack vilken jag förstå när jag nästan klev på den. Den slingrade sig endast 3 meter från min koja.
Jag har alltså byggt min koja bland ormarnas favorit stig.

Det är guld som lyser...det är mat och natur.

Huggorm nummer två idag på samma stig men längre ner hemåt.

Den låg och solade sig.

Huggormar är valdans vackra men det gäller att respektera dem till fullo. Jag får ha extra mycket koll detta är min åttonde huggorm i år sen maj månad.

Det där ljuset som bara skogen ger.

En liten nyfiken vän som kollade in mig.

Populära inlägg