Kvalster som utnyttjar naturen...

Foto:Petra Eriksson
Lyckades fånga en fjäril i flykten händer inte ofta.

En pigg björktrast kikade på mig när jag kom smygandes för att fota insekter.


Humlor är otrolig vackra synd att parasiterna greppar tag i dem ibland och utnyttjar dem.
De tre gulla bollarna är kvalster.


Detta biet är nytt för mig. Liten blek och skör det kan också vara så att det är ett nytt bi som inte vuxit färdigt ännu.

Bedårande vacker i alla fall och jag hoppas få se många olika bin i sommar.

Lönnträdens frön har en förmåga att ställa sig på högkant i blåsten och det gör att de gror lättare när de får kontakt med markens fukt och värmen frodas. Då skjuter de skott och bildar nya träd.
Eller så använder vi dem som extra näsor,) En kul lek jag anammade som barn.

Populära inlägg