Amerikans butternutpaj...

Det bästa jag har bakat på mycket länge;)

Recept:

Pajskal:
3 dl vetemjöl
125 g smör
1 äggula
2 msk socker
Fyllning:
500 g pumpa (en halv Butternutpumpa)
2 ägg
1,5 dl socker
2 msk mjöl
2 dl vispgrädde 
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1.
Blanda ihop pajdegen och låt den vila i en pajform som har 24cm i diameter i kylen 30 minuter.
2.
Dela pumpan i bitar och koka i saltat vatten tills att de är mjuka. 
Häll bort vattnet. Kör sedan med stavmixern tills att du har en puré.
3. 
Blanda ihop smeten och tillsätt purén som har svalnat något.
4.
Förgrädda pajdegen ca 5 minuter.
5.
Häll i smeten och stoppa in pajen ca 45 minuter på 175°.
6.
Klart!  Vipsa grädde till och servera. 








Av pumpafröna gör jag godis i vanlig ordning.


Jag gör puré av en halv butternutpumpa så att jag kan göra soppa i morgon.Den halvan som blir över när jag gör pajen.Pumpa soppa med persilja är supergott! Men det blir en annan dag det.


Magiskt gott! Hela familjen vickar på sina tår...;)


Det som blir kvar fryser jag in tills det kommer en gäst;)

Populära inlägg