Fjärde advent...phu!


Fjärde advent och jag ler tyvärr mindre idag än igår.
Vaknad kl 07.00 av ett konstig ljud ifrån buren. Charlie är förkyld. Låter som bronkit just nu men jag bli lunginflammation lagom till röda dagar då veterinären kostar 3550kr bara för att sticka in nosen.
Marsvin är päckliga tål inte mycket och är svår att ge antibiotika.
Jag har haft många marsvin ingen har varit så här i luftvägarna tidigare.

Trots att han är hängig så busar han med sina honor och äter rätt bra ändå. 
Hoppas att min värme och kärlek räcker till att friskna till annars är det marsvinshimlen som väntar min fina vän.
Som Petre Gunery sa när han levde att avliva ett marsvin hos veterinären är värre än att låta dem självdö. De hamnar i ett töcken och är någon annan stans vid slutet. Det är otäckt att se dem och höra dem men han ansåg att det var mer värdigt att de självgod än att en kanyl sticks in i hjärtat på dem.
Marsvin kan inte avlivas med spruta i nacken eller lugnande. Hjärtat jobbar får hårt och därför måste injektionen rakt in i lilla hjärtat. Vilket är en hemsk upplevelse för ett litet marsvin. 
Tro mig jag har avlivat många marsvin hos veterinären.

Så ni förstå att idag log jag inte lika mycket till solen som igår.

Jag hatar röda dagar för livet stannar upp...sjukhus.kliniker människor i vården stannar nästan upp.


Jag kunde inte se någon uggla idag heller men jag tänker ha koll på holken. Blir det en frost ring runt öppningen så kan det vara täcken på att hanen använder den och vill locka dit en kattugglehona.
Det är bra att komma ut i luften även om problemen hopar sig för mig.

Populära inlägg