Lundsångare

Jag är 99.9% säker på att båda jag och min sambo Tobias hörde en Lundsångare i dungen på Stornäset för två morrnar sedan. Detta besannades också av att två proffs även hade hört samma fågel några timmar före oss.
När jag ringde runt till duktiga fågelskådare och nynnade min trudelutt som jag hade hört på morgonen blev jag inte klokare. Det är svårt att härma en sångfågel om man som jag dessutom är dålig på att vissla.
Men sången fastnade i mitt huvud och på kvällen snackade jag med samma fågelvän som jag haft kontakt med på morgonen och han tyckte att jag borde lyssna på Lundsångarens läte via nätet. Det finns många bra sidor med fågelläten. Deras lockläte och udda sånger. Mycket dokumentation finns lagrat vilket är fantastiskt.
På så vis kunde vi hitta sången. Vi kunde hitta rätt fågel och inte för ens då talade min fågelskådar vän om hans fynd på morgonen, en Lundsångare. Alltså en raritet här i Sundsvall. Han sa inget tidigare på dagen för han var inte mer än 99,9% säker själv. Han ville själv ha den på bild för dokumentation.
Vi lade inte ut våran obs på Svalan ( Mof, lagrar arter när var och hur) då vi inte fick se fågeln någon av oss fyra.
Men i vår egen bok blev det ett fint kryss, jag vet exakt hur fågeln ser ut. Men att hitta den bland många andra sångare för att fota som bland tex. Härmsångaren och Grönsångaren i lövträden är inte lätt.
Vi har testat flera gånger men tyvärr ser det ut som att fågeln har bytt plats.
Hur som helst så var det en häftig upplevelse att hitta ett ljud i mängden och veta att detta är en helt nya art för oss och en fågel som inte ofta landar på Alnö eller ens i Sundsvall.
Det har hänt men inte många gånger på många år.
Jag är lite små stolt att jag/vi snappade upp lätet i mängden och kunde förstå att den är av värde,)
Men lägger inte proffsen ut obsen så ligger vi lite lågt för att inte blir utfrågad av andra.
Hade vi haft bevis som ett bra foto eller inspelning i mobilen i form av en film då har ingen kunnat hacka på våran upptäckt!
Det är inte lätt alltid att vara fågelskådare ska ni veta. Men ingen kan ta ifrån oss våran upptäckt den 18/5-2013!


LUNDSÅNGARE fakta

LUNDSÅNGARE LJUD VIA RADION
Klicka på lyssna , rulla ner till Lundsångare och klicka där .
Här hör ni exakt det ljud vi fick höra från fågeln.

Populära inlägg