Min goda Rabarbermarmelad!

Jag är inte tjejen som går igång på marmelad men min egen som jag gjorde idag blev jag fanatisk på.
Alla prover jag gjorde för att se om den tjocknat tillräckligt blev en slick i munnen, det gick åt många smakskedar....Jammi!
Jag plockade ju några rabarber i går kväll under en promis, först så tänkte jag baka muffins men jag ska inte hålla på och äta massa kakor osv. 
Då kom tanken på att göra marmelad till min darling Tobbe som ÄLSKAR marmelader, men frågan är om han hinner att smaka ens....ha ha ha  jo då jag ska skärpa mig!


Mitt recept:


2 dl skalde rabarber
2 dl syltsocker med pektin.
1 msk vatten
1 msk citronsaft
1tsk vanilinpulever
1 msk fin hackad färsk ingefära.
2 tsk kanel
Rivet skal av en liten citron.


Koka samman allt detta i ca 30 minuter på "ETTAN" låg värme alltså.
Gör marmelad testet efter ca 20 min( dra ut lite marmelad på en tallrik så märker du om den stelnar och blir som marmelad brukar vara) och ha koll på ditt kok, rör lite då och då så att det inte bränns i botten. Det funkar väldigt bra i en emaljerad kastrull märkte jag.


Rengör en glasburk med hett vatten så att bakterierna dör.
Häll sedan i den goda mermeladen.
Och du, det är den perfekta gåvan att ta med vid middagsbjudningar eller som en födelsedagspresent.
Jag skulle bli glad i alla fall;)


Lycka till!!!!









 Den ska puttra som knäck långsamt.....
Fint!

Populära inlägg