Syltade nypon mormor recept!


Jag plockade en liter nypon ikväll. Det är dax för syltade nypon. Jättegott till tex köttförslimpa och biffar. Håller jättelänge i väl rengjorda burkar.



Min mormors recept som jag delat många gånger här på bloggen. Men bra att uppdatera tänker jag.

Lagen luktar starkt precis som all ättiktslag.

Rensar ur dem på alla frön. Är du känslig så använd handskar nypon kliar väldigt. Jag använder en liten vass kniv och gröper ur nyponen med. Bra att skörda innan de blir övermogen och mjuka. Lättare att rensa och de kokar inte sönder. Det är bitar du vill ha inte sylt.

Sköljer dem noga.

Kokar dem i lagen tio minuter.

Häller upp dem i rengjorda burkar.

Stänger locket direkt och ställer i dem i kylen när burkarna svalnat imorgonbitti.

Det känns lyxigt att kunna plocka bär och svamp helt gratis i det fria. 


Kokade lingonsylt till sonen och svartvinbärssaft till mig idag. En riktig pyssel dag i köket.

Populära inlägg