Lussebullsbak

Bakar naken och dansar i köket...
Avslutar mitt jobb med att njuta av en väldigt god lussebulle och ett glas mjölk.

Ett paket jäst
1tsk salt
5 dl mjölk, jag valde lättmjölk.
2,5 paket saffran
1dl strösocker
2 msk konjak eller saften av nypressad citron.
150 g smör eller margarin.
Vetemjöl så mycket som krävs till en fin smidig deg. Varierar beroende vilket mjöl som används.
Ett ägg till pensling.

Smula jästen och tillsätt salt.
Värm mjölken till fingervarmt
Tärna snöret och rör sakta ner i spat och häll i sockret.
Blanda saffran och konjak i en kopp och blanda sedan ihop med mjölken.
Häll i bunken med jästen och tillsätt mjölet.

Jäs först degen 30 min och sen lussebullarna 20 min. Grädda dem på 250 grader tills att de är gyllen bruna.

Lycka till!!!!
Jag är toppnöjd snappade upp detta på tv 4 en morgon och jag lovar mycket bättre än med kesella.



Populära inlägg