Mamma bäver

Foton:Petra Eriksson
Jag återvände till hyddan runt 20.00 och stod still i ca 1,5 timme vilket gav henne förtroende och mig respekt och glädje att lyckas få henne att komma fram ur hålan precis som henne unge i morse.

Hon låg ett tag och spanade på mig....

Sedan komma hon nyfiket fram.

Titta vilka bröst hon har..



Hon satte sig och började äta kvistar och blad vid öppningen till lyan.

En kan förstå att den slår hårt mot vattnet.


Hon kunde sitta sådär och gnaga fast jag sjöng lätt och pratade med henne. Rätt coolt. Jag var hela tiden 3,5 meter ifrån henne och hade en springplan redo om hon skulle gå till anfall.

Tack för idag bäverlyan det berikade mitt liv och mina kunskaper om bävern.
Vill säga att gör inte som jag detta är farligt. En bäver dödar dig lätt om de går till anfall de biter dig illa om du har otur. Det finns ett fall i Sverige då detta inträffade och mannen avled av skadorna. Ha alltid respekt för ett djur! Jag har jobbat idagar på detta mötet.. de har lärt sig känna igen min doft min röst och mitt rörelsemönster. Och jag har alltid en flyktplan som lite hjälp iaf om olyckan är framme.

Populära inlägg