Arkeologisk utgrävning av en grav!

Foton: Petra Eriksson
Idag har jag besökt och fått hjälpa till vid en utgrävning av en fornminnes grav vid Härsta här hemma vid. Jag är medlem i en grupp på FB/ Fornminnen och visste att en utgrävning skulle påbörjas.
Jag hälsade glatt och samtalade om intresset och fick tillåtelse att gräva ca en halvtimme. Otroligt roligt.
För att gräva i fornminnesgravar krävs utbildning och kurser som inte jag har gått. Därför är jag evigt tacksam för att de tillät mig att gräva en stund. Jag hann rätt långt på en halvtimme.


 Det grävs i skikt för att se hur jordmånen och allt ser ut vart eftersom.
 Här har vi en sill som renar bitar från sand och finkornigt grus.







Jag hamnade mitt i lunchen och som tur var hade jag sallad med mig.
















Miljövänligt att ta reda på skräp som kommer fram vid grävningen.



Gravkanten syns tydligt... 





Populära inlägg